Kukaan – siis kukaan – ei ole muuttamassa Suomen henkilöautokantaa sähköautoiksi ensi vuonna. Eikä seuraavanakaan. Siirtymä tulee tapahtumaan 20-30 vuoden kuluessa. Sähköautoihin ollaan menossa, koska sähkömoottoreiden hyötysuhde on paljon polttomoottoriautoja parempi.
Onkin tärkeä saada sähköautojen määrä kasvuun. Sillä tavoin autojen tekniikka kehittyy ja hinnat laskevat. Näin on käynyt monen tekniikan (esim. tietokoneet ja kännykät) kanssa.
Polttomoottoriautoja on liikenteessä vielä pitkään, joten biopolttoaineetkin ovat tärkeitä. Nesteen uusin innovaatio MyDiesel, St1:n kehittelemä bioetanoli sekä esimerkiksi maatiloilla tuotettava biokaasu ovat todella tarpeen. Myöhemmin nämä jäävät raskaan liikenteen käyttöön, jossa sähköistyminen ei ole niin realistista tai nopeaa. Sähköautojen ja biopolttoaineiden välillä ei ole vastakkainasettelua – molempia tarvitaan.
Sähkön hyvä puoli on se, että sitä on jo valmiiksi joka paikassa. Sähköauton lataaminen onnistuu ihan tavallisesta pistorasiasta, joka löytyy monen omakotitalon ulkoseinästä tai autojen lämmitystolpista. Toki jos taloyhtiön pihalla joka auto rupeaa olemaan sähköauto, saattaa sähkön syöttökaapeli tai pääkeskus vaatia uusimista. Siihen kannattaa varautua remonttien yhteydessä.
Talvipakkasillakin sähköautot toimivat. Toimintasäde jää kesäkelejä lyhyemmäksi, mutta riittää useimpien päivittäisiin ajoihin.
Sähköautoissa toki olennaista on huomioida niiden kokonaisympäristövaikutus. Ja kaikista olennaisinta on siirtää liikkumista kevyen liikenteen väylille, kiskoille ja busseihin. Tutkimusten mukaan sähköautojen elinkaaren aikaiset päästöt ovat muita vaihtoehtoja pienemmät. Sähkön tuotannonkin pitää olla kestävää, mutta se on jo toisen kirjoituksen aihe.
—-
Tämä kirjoitus on julkaistu Kalevassa 30.3.2019.