Vahva EU komissio on pienen maan etu

Tämä alun perin Paavo Lipposen lanseeraama näkemys on edelleen ajankohtainen. Vaikka komission esitykset ja EU:n päätökset eivät aina käy järkeen, on olennaisinta olla vaikuttamassa niihin unionin ytimessä. Maatalouspolitiikassa komissio lupailee, että byrokratiaa vähennetään ja että jäsenmaat saavat enemmän valtaa. Tällainen kuulostaa todella hyvältä ja lupaavalta. Todellisuus on erittäin todennäköisesti toinen. […]

Share Button

EU:n on tehtävä kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa

EU on tähän asti ollut globaalin ilmastopolitiikan kirittäjä. EU on varmistanut sen, että maailman on ylipäätänsä saatu aikaiseksi maailmanlaajuisia ilmastosopimuksia. Ilman Euroopan Unionia tilanne olisi todella masentava. On aivan olennaista, että EU jatkaa tässä roolissa. Jos EU ei jatka, ei siihen ole tarjolla ketään muutakaan. Se edellyttää tietysti myös sitä, […]

Share Button

Sellutehtaiden Suomi

Metsä Group ilmoitti taktisesti eduskuntavaalien vaalipäivän jälkeen ennen hallitusneuvotteluiden alkamista, että he aikovat rakentaa Kemiin valtavan sellutehtaan. Myös Äänekosken iso uusi sellutehdas on saman yhtiön. Näiden tehtaiden lisäksi ympäri Suomen ja etenkin täällä Pohjois-Suomessa on lukuisia sellutehdashankkeita. Paltamossa KaiCell Fibers, Kuopiossa Finnpulp ja Kemijärvellä Boreal Bioref. Lisäksi Kaidi on suunnittelemassa […]

Share Button

Vaalikonevastauskoontia

Pitäisikö EU:n säätää lentovero? Pitäisikö uudet bensa- ja dieselautot kieltää? Pitäisikö Venäjä-pakotteista luopua? Lukuisia hyviä kysymyksiä saimme vastattaviksi vaalikoneissa. Tässä koonti vastauksistani.   EU:n on kiellettävä uusien pelkästään bensalla tai dieselillä kulkevien autojen myynti vuoteen 2030 mennessä. Täysin samaa mieltä Uusien polttomoottoriautojen kielto 2030-luvun alussa EU:ssa ohjaa autoteollisuutta kehittämään vähäpäästöisempiä […]

Share Button

EU:n maatalouspolitiikka uuteen asentoon

EU:n budjetista 40 prosenttia käytetään maatalouden tukemiseen. EU:n yhteinen maa­talouspolitiikka määrittää paljon myös suomalaisen viljelijän toimintaedellytyksiä. EU:n maataloustukien paino­pistettä pitää siirtää suorista hehtaarisidonnaisista tuista ympäristön tilan parantamiseen ja maaseudun kehittämiseen. Samalla on edelleen varmistettava, että ruokaa tuotetaan eri puolilla unionia ja siten myös eri puolilla Suomea. Kokonaan hehtaarisidonnaisista tuista ei kannata […]

Share Button

EU:ta tarvitaan edelleen

Euroopan Unionin alku on Euroopan hiili- ja teräsyhteisössä, joka perustettiin pian toisen maailmansodan jälkeen takaamaan rauha Eurooppaan. Siitä vähitellen kehittyneen Euroopan Unionin perustavanlaatuinen olemassaolon syy on edelleen se, että Euroopassa ei enää koskaan sodita. Tämä syy on edelleen ajankohtainen. Jopa pelottavan ajankohtainen. Maailmassa, jossa trumpismi kukoistaa ja ilmastonmuutos heikentää monien […]

Share Button

Vihreiden on tehtävä kestävää aluepolitiikkaa

Nyt kun uutta eduskunta- ja hallituskautta aloitellaan, muistetaan vahvan ilmasto-, koulutus- ja sosiaalipolitiikan lisäksi myös kestävä aluepolitiikka. Tuo aluepolitiikka-sana on jostain syytä kovinkin huonossa kaiussa täällä meidän porukassa. Tai siltä se ainakin tuntuu. Mutta: aluepolitiikassa on etenkin kyse elämisen edellytyksistä eri puolilla Suomea. Siinä on etenkin kyse siitä, miten syrjässä […]

Share Button

Ilmastoahdistus ei vähene vähättelemällä

Vihreät suhtautuu vakavasti tutkittuun tietoon ja suomalaisen sekä maailmanlaajuisen tiedeyhteisön varsin yksimieliseen näkemykseen maapallon keskilämpötilan huolestuttavasta noususta. Mikkolan esiinnostama (KS 4.4.2019) selvitys auringon osuuden vaikutuksesta on tehty. Se on arvoilta noin 10-15% kokonaisuudesta. Tällä hetkellä auringon aktiivisuus laskee, mutta maapallon lämpötila nousee. Auringon aktiivisuus vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen, mutta ihmistoiminnan vaikutus […]

Share Button

Sähköautoahdistus

Kukaan – siis kukaan – ei ole muuttamassa Suomen henkilöautokantaa sähköautoiksi ensi vuonna. Eikä seuraavanakaan. Siirtymä tulee tapahtumaan 20-30 vuoden kuluessa. Sähköautoihin ollaan menossa, koska sähkömoottoreiden hyötysuhde on paljon polttomoottoriautoja parempi. Onkin tärkeä saada sähköautojen määrä kasvuun. Sillä tavoin autojen tekniikka kehittyy ja hinnat laskevat. Näin on käynyt monen tekniikan […]

Share Button