VR on karsimassa junavuoroja rankalla kädellä. Sinänsä ei kovin ihme, kun matkustajamäärät eivät päätä huimaa kaikilla vuoroilla ja väleillä. Mutta karsimisen sijaan pitäisi keskittyä lisäämään matkustajia. Laittaa perushinnoittelu kohdalleen ilman Veturi-tarjouksia, panostaa kalustoon ja aikatauluihin. Miettiä, kuinka se auto jäisi kotiin ja matka taittuisi junalla.
Tällä hetkellä esimerkiksi Kajaani-Oulu-välillä yhdensuuntaisen lipun hinta on aikuisella 30 euroa. Saman verran maksaa edestakaisen automatkan polttoaine. Vanhat siniset junavaunut mahdollistavat maisemien katselun, mutteivät juuri muuta (junaverkko, sähköt tai ravintolapalvelut). Nykyiset aikataulut ovat kohtalaiset, mutta karsimisen sijaan junavuoroja tarvitaan lisää: Kajaanista Ouluun pitäisi päästä myös aamupäivällä ei vain aikaisin aamulla tai sitten iltapäivästä. Samoin Oulusta takaisin Kajaaniin lauantaina iltaisin, nyt kun viimeinen julkinen yhteys lähtee lauantaisin kolmelta.
Junaliikenteestä leikkaaminen vähentää alueiden elinvoimaa, paikoin aivan merkittävästi. Sen lisäksi äärettömän tärkeä näkökulma on junaliikenteen ympäristöystävällisyys. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi yhä suurempi osa matkoista tulee tehdä julkisilla kulkuneuvoilla. Jotta näin tapahtuu, aikataulujen, hintojen ja kaluston on oltava kohdallaan.
——
Kirjoitus on julkaistu 29.9.2015 Kalevassa ja 2.10.2015 Kainuun Sanomissa sekä lähetetty myös liikenne- ja viestintäministerille.