Ratayhteydet kuntoon myös Itä-Suomessa


Puhuin Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Itäradasta. 

Eli ratalinjauksesta, jota suunnitellaan Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan. Se nopeuttaisi yhteyksiä sekä Savon radalla, Karjalan radalla että Pietarin suuntaan. Yhteydet nopeutuisivat Kuopiosta sekä Joensuusta Helsinkiin kolmeen tuntiin (nyt päälle neljä tuntia) ja Kajaanista noin viiteen tuntiin (nyt kuusi tuntia ja vartti).

Radan vaikutusalueella asuu kaksi miljoonaa ihmistä ja työpaikkoja on 850 000. Ilmastopolitiikan ja Suomen eri alueiden ehdoton etu on se, että raideyhteyksiä parannetaan merkittävästi. Nopeat junayhteydet vähentävät autoilun ja lentämisen tarvetta. Tällä hetkellä hieman yli kuuden tunnin junayhteys Kajaanista Helsinkiin on sen verran pitkä, että moni valitsee lentokoneen. Viiden tunnin yhteydellä harvempi. Etenkin Kuopion ja Joensuun kolmen tunnin yhteys on todella nopea.

Vertailun vuoksi paljon investoidun pääradan varrella yhteydet ovat huomattavasti nopeammat kuin Itä-Suomessa. Oulusta Helsinkiin on pidempi matka kuin Kajaanista. Mutta junamatka kestää vähemmän. Pääradan investoinnit ovat olleet todella tarpeellisia ja minusta on äärettömän hyvä, että yhteydet ovat nopeutuneet. Nyt kuitenkin samaa kehitystä tarvitaan Itä-Suomeen.

Savon radan, Karjalan radan sekä Pietarin suunnan matkustajamäärät ovat kasvaneet lähes 20 % ja kasvun odotetaan jatkuvan. Henkilöliikenteen lisäksi alueen tavaraliikenteen määrät ovat todella suuria. Tavaraliikenteen tonnimääriä tarkastellen ratojen kuormituskartta on hyvin mielenkiintoinen.

Tällä hetkellä hankkeen kannalta olennaista ovat Uudenmaan ja Kymenlaakson maakuntakaavat sekä toki tarkempi hankesuunnittelu. Yllämainituista lukuisista syistä Itärata-hankkeen edistäminen on muiden junainfrainvestointien lisäksi äärimmäisen tärkeää.   

Share Button